Spousta z vás to již určitě zažila. Až doteď jezdíte s manuální převodovkou, přesednete do auta s automatem, a přesto, že se vše zdá na první pohled jednoduché, vždyť levá noha jen spočívá vedle pedálů a ruce mohu mít jen na volantu, tak hned v prvním momentě, kdy se má zabrzdit, levá noha automaticky hledá spojku, která tam již není. Místo toho brzdí dvě nohy a vy prudce brzdíte, pás se zařezává do těla a ti od rány spustí salvu sprostých slov. Jak se říká, zvyk je železná košile.
Automatická převodovka
Po nějaké době už opravdu necháte levou nohu jen odpočívat a zjišťujete, že řízení s automatem má své nesporné výhody. Auto si řadí samo, motor se nepřetáčí, nemusím koordinovat spojku a řadící páku, zkrátka dost úkonů v řízení odpadá. Zjednodušeně, na vás je jen držet směr jízdy a přidávat plyn, nebo brzdit. Na začátku jízdy zařadit D (Drive) a hurá směle do provozu.
Pravdou také je, že vyznavačům sportovní jízdy bude manuál chybět. Je spousta těch, kteří potřebují mít v ruce šaltrpáku a střihat nohama po pedálech. Mít svého krasavce plně pod kontrolou, podřadit když potřebuji rychle předjet. Zrychlovat a posouvat pákou po jednotlivých převodových stupních.
Důležité je u automatických převodovek dodržovat pravidelnou péči a údržbu. Zvlášť dodržování výměny oleje, protože jakkoliv nekvalitní olej výrazně snižuje její životnost, nebo hrozí její porouchání. Doporučuje se dodržovat i stanovenou značku oleje od výrobce.
Dalším kritickým bodem je dodržovat pravidelný servis a to i částí automobilu na první pohled nijak nesouvisejících s převodovkou. Závada v jiných částech vozu může mít neblahý vliv na životnost a spolehlivost automatické převodovky. A oprava se potom může hodně prodražit.
Dalším důležitým bodem je řadit (R, nebo D) když auto opravdu stojí. Řazení za pohybu převodovce nesvědčí.
Plus a mínusy automatické převodovky
· + Nemusí se řadit a ovládat spojka
· + Šetrnost k motoru
· – vyšší servisní požadavky
· – dražší případné opravy