Mýty a pravdy okolo „eko-tuningu“?

S rostoucími cenami pohonných hmot přemýšlí jistě každý motorista, jak by ještě mohl ušetřit a přitom jezdit tolik co doposud. Možností, jak ušetřit na výdajích za palivo je celá řada.

Pokud zvažujete koupi nového, případně i ojetého vozu, můžete se poohlédnout po autech přizpůsobených alternativním palivům, jako jsou LPG, CNG, případně vozy kombinující benzín s elektrickou energií. Vždy je dobré si spočítat, dle četnosti užívání a ročního nájezdu kilometrů, zda se vám výběr, případně úprava takového vozu, opravdu vyplatí a po kolika letech se vám prvotní investice vrátí.
čistý blok motoru.jpg

Nejjednodušší možností, jak ušetřit na palivu je pozměnit své chování za volantem. Existuje 7 jasných pravidel, která vám pomohou naučit se jezdit ekonomicky. Každého už určitě napadla plynulá jízda, protože jezdit tak zvaně „brzda – plyn“ je nejen nepohodlné, ale i hodně drahé, i když milovníci adrenalinu si tento typ jízdy asi neodpustí. Existují, ale i další návyky, které můžete změnit a ušetřit.
bok auta.jpg


Jak funguje eko-tuning neboli chip-tuning


Jistě už jste o „chipování“ motoru slyšeli a možná s ním máte i své vlastní zkušenosti. Jednoduše řečeno se jedná o upravení softwaru řídící jednotky tak, aby bylo docíleno nižší spotřeby paliva. Tak jednoduché, jak to zní, to ale opravdu není. Proto se nikdy nenechte zlákat na rychlé „vytunění“ vašeho motoru někde na parkovišti za pár minut. Nejen, že byste nedocílili snížení spotřeby, ale ještě byste si při následné jízdě mohli svůj vůz draze poškodit.

Velikost úspory při ekologickém tuningu se může pohybovat v rozmezí 5 až 30 % a to v závislosti na značce, typu vozu a upravovaném motoru. Při samotném chipování dojde k úpravě točivého momentu, úpravě spalování, ale také ke změně při oběhu výfukových zplodin. Při řízení takto upraveného auta pak jako řidiči pocítíte lepší chování vozu při nízkých otáčkách motoru a také jinou odezvu plynového pedálu.
hadice benzinové pumpy.jpg

Na druhou stranu, ať už jsou možnosti dalšího vyladění motoru jakékoliv, než se do něj pustíte, zamyslete se. Nový automobil, který jste koupili, prošel nespočetnou řadou testů a rukama vývojářů, tak aby parametry jako výkon, spotřeba, výfukové zplodiny, předpokládaný nájezd motoru a celkový vliv na životní prostředí byly v určité toleranci. Motor po tuningu již nemusí splňovat ekologické nároky, může mít problém projít STK nebo se na něj nebude vztahovat záruka výrobce, protože součástky budou dříve opotřebovány. Naučit se jezdit ekonomicky pak vypadá jako jednodušší a levnější volba.

Mýty a pravdy okolo „eko-tuningu“?
5 (100%)1